Ir al contenido principal

“HERIOTZAREN TAILERRA”, TERCERA SESIÓN


“HERIOTZAREN TAILERRA”, TERCERA SESIÓN

HERIOTZAREN PEDAGOGIA: HERIOTZA ONARTU, BIZITZA OSPATU

  • Bizitza-heriotzaren pedagogia.

  • Espiritualtasuna.

  • Helburua da heriotzak zer irakasten gaituen hobeto bizi ahal izateko.

  • Galera mota asko ditugu gure bizitzan zehar eta horietatik ikasi behar dugu.

JAIOTZEN GARENETIK… GALERA/DOLUAK BIZI DITUGU.

Adibideak: Erditzea, titia utzi, jostailuak galdu, eskola, heriotza, txupetea kendu...

ZER GALDU DUGU GURE BIZITZAN ZEHAR? Onartzeko prestaketa bat da.

ESKOLAN LANTZEKO BI PEDAGOGIA MOTA DAUDE:

LANKETA PREBENTIBOA (bizitzaren eta heriotzaren pedagogia)

LANKETA PALIATIBOA  (Dolua)

  • Heriotza esanguratsua gertatu aurretik

  • Galera txikiak

  • Naturazko zikloak

  • Animalia hilak





“Solo es el principio” puede ser un video valioso para el trabajo preventivo.

  • Gertuko heriotza

  • Pertsonak

  • Etxeko animaliak

  • Gurasoen banaketa

  • Emigratzea

  • Helduen krisiak… (gurasoren batek lana galdu…)

“Pensando en los demás”, video interesante donde podemos tomar ideas a la hora de ser unos maestros que tendrán que hacer un trabajo paliativo con los niños.

 

“Solo es el principio” video:


“Pensando en los demás” videos:





 ZERGATIK LANDU HERIOTZA ESKOLAN? 

  • Humanoagoa egiten gaitu: gure bizitzaren zatia da.

  • Osasun mentalagatik. 

  • Bizitzarako prestatzen gaitu: intentsitate gehiagorekin bizi. 

  • Denak berdinak heriotzaren minaren aurrean, sentiberagoak.

  • Tabua gainditzen lagun dezake.

HERIOTZA TABUA AL DA? 

Bai, babesteagatik egiten dugu, gure burua eta besteena. Sufrimenduarekin eta emozio negatiboekin lotutako egoera denez, saihesten saiatzen gara. 

HERIOTZA ETA HAURTZAROAREN MITOAK

  • Haurrak ez dira konturatzen.

  • Ez dute dolurik egiten.

  • Minetik babestu behar ditugu.

  • Erritualekin traumatizatu daiteke.

IRAKASLEAREN JARRERA, OZTOPOAK

  • Emozioak ez kontrolatzea.

  • Beste irakasleen kritika.

  • Tabua: baimenik ez.

  • Familien sinesmenak.

  • Ez jakitea.

  • Norberaren doluak.

  • Egoera pertsonala.

IRAKASLEAREN ESTRATEGIA

  • Iheskorra: Ezer gertatu izan balitz bezala.

  • Tradizionala: Topikoak (kultura, erlijioa).

  • Emozionala: Enpatikoa baina gehiegizkoa.

  • Didaktikoa: Ikaslearen beharretan oinarrituta.

HERIOTZAREN EZAUGARRIAK

  • Unibertsala.  

  • Itzulezina: Hiltzen dena ez da bueltatzen.

  • Gorputza ez dabil: Gorputzeko funtzio bitalak gelditu egiten dira.

  • Kausalitatea: Kausak daude, zerbaitengatik hiltzen gara.

PERTSONAK JAIOTZEN GARENETIK GURE BURBUNEAN EZAUGARRI HAUEK ULERTZEN DITUGU:

HERIOTZAREN ULERMENA ADINAREN ARABERA

0-2 urte arte: ez dute ulertzen.

0-2: (hutsunea nabaritzen dute): segurtasun handia behar dute: kontaktua, errutinak...

2-3 urterekin (ulertzen hasten dira): ez unibertsala, itzuli daiteke, kausarik gabea.

2-3 (askotan galdetzen dute non dagoen): azalpenak literalki ulertzen dituzte: abstrakziorik ez. (haurrak ulertzen dute dena literalki, beraz, abstrakzioak ahal die beldurrak areagotu, adibidez, aitona hil bada eta zerura joan bada egazkin batek bere kontran talka egin dezake)

4-6 urte (itzulezina, unibertsala): kausak errealak, magikoak.

8-9 urte: borberaren heriotzaren kontzientzia, ni ere hilko naiz egunen batean.

NOLA ADIERAZTEN DITE HAURREK DOLUA?

  • Bere erritmoa. 

  • Hitzez, jolasa, jarrera...

  • Konexio / deskonexioa.

  • Emozio bortitza / emoziorik ez.

  • Zaurgarriak dira helduen doluarekiko.

  • Beste heriotzen beldur (insomnioa, antsietatea).

  • Haserrea / agresibitatea.

  • Tristura.

  • Kulpa (pentsamendu magikoa).

  • Banatzeko antsietatea.

  • Hildakoarekin bat egiteko desioa.

  • Somatizazioa (buruko / sabeleko mina, goserik ez, mina).

  • Ateraldi harrigarriak.

HAURREN DOLUA ESKOLAN

  • Familiaren ondoren, esparru garrantzitsuena.

  • Arreta arazoak.

  • Bakartzea, urduritasuna.

  • Bat-bateko negarra.

  • Hiperaktibitatea, haserrea.

  • Erlazionatzeko arazoak.

  • Agresibitatea.

ZEIN JARRERA IZANGO DUGU?

Lehenengo enpatia, nahiz eta jokaera arazoak egon ulertu behar dugu zergatik egiten duen. Mugak jarriko dizkiogu baina maitasunez.

NOLA HITZ EGIN HAURREI

  • Berri txarrak familiak emango ditu.

  • Sinesmenak: familiarenak; haurrari bere iritzia galdetu; gure iritzia (galdetzen badu).

  • Familiaren bertsioa errespetatu.

  • Gezurrik ez (ez dakit).

  • Haurrak uler dezakeena esango dugu (garapena).

  • Gertatu aurretik hitz egin (prebentiboaren garrantzia).

  • Kausa azaldu: oso oso oso gaixo/zaharra… (3 aldiz “oso” esan).

  • Kulpa kendu: pentsamendu magikoa.

  • Nork zainduko nau? 

  • Eufemismorik ez (amona HIL egin da, ez esan amona LO dago).

  • Gorputzeko guntziorik ez.

  • Hildakoaz hitz egiteko aukera eman, emozioak errespetatu.

  • Begien mailan, ukitu (onartzen du?).

  • Isiltasunak errespetatu.

  • Itzulezintasuna gogorarazi.

  • Gure emozioak ez ezkutatu (ereduak gara).

  • Behar dituen galderak egingo dizkigu → bera bideratuko du erritmoa.

  • Gu adi, haurraren atzetik.

  • Disponibilitatea adierazi.

ESKOLATIK ZER EGIN DAITEKE?

  • Ez gaude familiaren gainetik. 

  • Ez da testuinguru terapeutikoa. 

  • Jarraibide bateratua.

  • Irakasleari sostengua (aholkularia).

  • Sostengu emozionala.

  • Errutinak malgutasunarekin.

  • Tutorea: bere taldearen erreferentea.

  • Formazioa.

  • Haurraren itzulera prestatu.

  • Familiak: koordinazioa, sostengua.

HAURRAREN HERIOTZA

Mitoak

Nola bizi dute

  • Haurrak hiltzea ez da naturala.

  • Haurrak hiltzea ez da justua.

  • Haur batek ezin du heriotza jasan, ulertu.

  • Bakardadea (muros de silencio: no le dicen su situación actual ni lo mal que está realmente…).

  • Ingurukoen sostengua behar dute.

  • Onartu dezakete.

  • Hortaz hitz egin dezakete.

  • Gurasoak babestu nahi dituzte.

LANKETA PALIATIBOA

  • Eskolak berria emango du.

  • Familiarekin harremanetan jarri.

  • Erritualetara joan.

  • Ikasgelan zer esango dugun adostu.

  • Ikasgelan esan,tonua, giroa, gertutasuna, pixkanaka nola dauden galdetu, hitza eman.

  • Egoera azaltzeko, ipuina, bideoak…

  • Itzulera prestatu, marrazkiak, poemak… Haurrei hitza eman. 

IKASLEARI HARRERA

  • Harrera beroa baina agobiatu gabe.

  • Denen artean, marrazkiak eman.

  • Normaltasuna, errutinak (malgutasunarekin).

  • Ipuinak: komeni da? Emozioak piztu.

  • Aurrerago: galdetu ea nahi duen.

  • Disponibilitatea erakutsi.

  • Egunero une berezia berarekin.

  • Jarraipena: Haurra eta familia (eskolarekin koordinatuta).

HAZTEN DOAN HEINEAN BERE DOLUA ERE ALDATUZ JOANGO DA

Comentarios

Entradas populares de este blog

ACTIVIDAD 15, NARRATIVA DIGITAL (PARTE 2)

ACTIVIDAD 15, NARRATIVA DIGITAL (PARTE 2) A continuación, inserto la narrativa digital que el grupo de Loreak (mi grupo de trabajo modular) creó a través de Powtoon:

TALLER DE CULTURA VISUAL EN JAKINTZA, ANTIGUO

TALLER DE CULTURA VISUAL EN JAKINTZA, ANTIGUO Tailer hau Antiguo auzoko Jakintza ikastetxean egin dugu, zehazki bost urteko gelan. Tailer hau, aldez aurretik, gelan prestatu genuen, hortaz gidoi zehatz bat genuen iada aldez aurretik prestatua, tailerrean bertan ildoa ez galtzeko eta gure arteko koordinazioa egoteko asmoz.  Honako hau zen tailerraren gidoia : Aurkeztu gure burua, zertara etorri garen… (5 minutu gutxi-gorabehera) Bideo bat jarri. Link-a: Two different worlds Denak eseri eta lasaitzen direnean galderak botzen hasi: zer da pobrezia, zer da kutsadura? (5-10 minutu gutxi-gorabehera) Argazkilariak komentatu. 4-5 taldeetan banatu eta argazkiak aztertu. Ondoren, talde handira ekarri eta argazkiak muralean klasifikatu (edo pobrezia edo kutsadura edo biak) (30 minutu gutxi-gorabehera). Audio bat jarri eta ondoren argazkiekin lotu dezaten utzi (10-15 minutu gutxi-gorabehera). Zer egin dezakezue hau hobetzeko? Margotu, denon artean, mural bat eginez (20 minutu gutxi-gorabehera) Jak

CUARTA SESIÓN: Marta Peirano, REFLEXIÓN INDIVIDUAL E INFORME GRUPAL

CUARTA SESIÓN: Marta Peirano, REFLEXIÓN INDIVIDUAL E INFORME GRUPAL Ver el vídeo de Marta Peirano ¿Por qué me vigilan si no soy nadie? Reflexiona en grupo sobre el video y escribe en tu portafolio un texto de 250 palabras sobre lo que te permite pensar sobre cómo nos afecta como ciudadanos, consumidores y seres humanos. Después de ver el vídeo sobre la charla de Marta Peirano, hemos reflexionado en grupo y esto nos ha llevado a sacar diferentes conclusiones sobre el control que ejercen las tecnologías sobre nosotros.  Gracias a este vídeo, hemos podido ver hasta qué punto nos controlan sin que nos demos cuenta (vía GPS, Whatsapp, Gmail, Webs…), puesto que no nos concienciamos de la influencia que tienen sobre la ciudadanía, hasta el momento en el que alguien no nos enseña la realidad de la situación. A través de la tecnología, van conociendo poco a poco los gustos, aficiones e intereses de cada persona y, de esta manera, saben qué ofrecernos para sus propios beneficios. Así, los anunci